Wij leven in een steeds evoluerende wereld op het gebied van communicatie. Sociale media, email, smartphones en tablets zijn er om sneller informatie over te brengen en bijgevolg ook sneller met elkaar contact te houden. Dat is pluspunt voor ieders bedrijf, maar het kan er ook voor zorgen dat uw potentiële klanten door het bos de bomen niet meer zien.
En niet alleen de klant. U bent zelf misschien ook wel eens het noorden kwijt . Welke informatie wil u nu precies overbrengen? Hoe ga ik mijn boodschap overbrengen? Hoe bereik ik op een effectieve, snelle manier mijn klanten?
Met een bedrijfsfilm! Dat is HET antwoord op al deze vragen. Hier zijn enkele reden waarom dat zo is:
1. Bewegende beelden trekken de aandacht
Als mens zit het in onze genen om bewegende beelden op te merken. In de oertijd was dit essentieel om te overleven. De oermens was geprogrammeerd om iedere beweging op te merken. Bijvoorbeeld een tijger die op de loer lag, werd best zo snel mogelijk opgemerkt. We zijn dan wel niet meer op onze hoede voor wilde dieren, nog steeds zit het in onze overlevingsdrang om bewegende beelden op te merken. We willen deze bewegingen analyseren en kijken wat ze voor ons betekenen. De eerste stap, namelijk de aandacht van de klant winnen, is met video bijgevolg vanzelfsprekend.
2. Eerst zien dan geloven
Je kan in tekst weergeven wat
je boodschap is, maar dit kost meer tijd en moeite. De tekst moet voldoende
informatie bevatten en ook nog eens levendig geschreven zijn. Dit laatste kan
je met een goede copywriter bekomen, maar veel informatie vraagt om een lange
tekst die veel tijd vraagt om te lezen. En tijd, dat hebben jouw klanten nu
eenmaal niet in overvloed.
Als ze dan toch al de moeite doen om het te lezen, is het nog maar de vraag of
ze het ook geloven. Je kan heel overtuigend schrijven dat een heftruck
bijvoorbeeld allerlei handelingen kan uitvoeren. Het is pas wanneer mensen deze
handelingen in beeld zien, dat ze het ook geloven.
Wanneer mensen een boodschap of product zien, wordt het voor hen werkelijkheid.
Ze begrijpen het beter. Wanneer klanten je product begrijpen, kunnen ze er zich
herkennen. Ze geloven het. En gaan daardoor het product ook sneller kopen.
3. Video brengt emotie over
Misschien ken je wel het
gezegde: ‘Zien eten, doet eten’. Maar dat is niet alleen zo met eten, denk maar
aan geeuwen. Wanneer je in je omgeving iemand ziet geeuwen is het bijna niet
tegen te houden zelf ook te geeuwen. We doen dit omdat we sympathie hebben voor
de dingen die we zien. Mensen hebben een automatische emotie bij de dingen die
we zien. Dit is veel minder het geval bij de dingen die we lezen.
Bijvoorbeeld beschrijven dat iemand een blikje cola drinkt en dit lekker vindt,
is veel moeilijker dan iemand dit blikje zien opdrinken. Wanneer je dit
beschrijft via tekst vraagt het fantasie van de lezer daar waar je in een beeld
de mensen letterlijk laat zien hoe een persoon zich voelt. Mensen leven in de
eerste plaats mee met beelden, minder met woorden.
4. Geluid legt bepaalde klemtonen
Bij een videoboodschap krijg je het geluid er gratis bij. En geluid is een essentieel onderdeel in communicatie. Uit studies is gebleken dat woorden slechts voor een klein deel meetellen in het overbrengen van een boodschap. Het is dus niet zo zeer wat je zegt, nog belangrijker is hoe je het zegt. De klemtonen leggen bepaalde verbintenissen in onze hersenen, waar wij een bepaalde betekenis aan geven. Daarenboven speelt ook muziek in op emotie.
5. Video zorgt voor een betere SEO
Naast marketing via gedrukte
folders, advertenties in magazines is uw website (eventueel gelinkt aan een
facebookpagina en twitteraccount) het uitgangsbord van uw bedrijf. Maar dan
moet uw pagina wel gevonden worden in een zoekmachine als google. Een film
plaatsen op uw website en sociale media draagt hiertoe bij.
Wanneer mensen kijken online kijken naar uw bedrijfsfilm, gebeurd dit meestal
via een achterliggen kanaal als youtube of vimeo. De zoekmachines nemen ook
deze views mee in hun rankingsysteem. Concreet wil dit zeggen dat hoe meer er
naar uw film gekeken wordt, hoe hoger uw website, uw bedrijf dus scoort in de
zoekmachine. Stel u bent een catering bedrijf. Iedere keer als mensen online
zoeken naar eten dat ze op hun feest willen serveren, gaat uw website vanboven
vertoont worden. Mogelijk klanten surfen sneller naar uw website en gaan meer
gebruik maken van uw product of diensten.